dissabte, 4 d’abril del 2009

Els motius del NO a Bolonya - 3: competències transversals i reforma docent

Competències transversals


Bolonya wants me to be fluent in English, que sigui bon comunicador, que sàpiga treballar en grup, etc. jo també ho vull, i em sembla bé que reformin així la metodologia docent, però... Com es farà?

Per assolir aquestes competències la universitat no dóna cap facilitat, ni tan sols en temps. Amb una jornada laboral de 35h no es pot estudiar anglès enlloc, i se'm demana fer un nombre determinat d'ECTS en «una llengua estrangera, preferiblement l'anglès» http://sites.google.com/site/assembleacampusnord/Home/MarcGrausUPC.pdf (ctrl+F "llengua"). Mínim, nivell First, però dubto que algú amb només la sele sigui capaç de defensar el treball de fi de grau en anglès. És cert que per part dels estudiants podria arribar a ser factible. Jo mateix me'n crec capaç, però... i els professors? Ara mateix estan rebent classes d'anglès per a docents, i no tots hi van. Hi ha un grup de professors que tenen anglès fluït, d'altres l'aprenen , i d'altres
són reaccionaris i no es converteixen «perquè esperen la jubilació» (paraules textuals del vicerrector d'estudiants a la FIB, en una taula rodona).

Reforma en la docència


És genial que s'acabin els exàmens finals criminals i que no compti per res la feina del curs. A la UPC no ho notem gaire perquè fa temps que es fan coses similars, i l'avaluació contínua em sembla una benedicció, però... com es farà? Quants professors calen per corregir 6 vegades més proves? i quants per mantenir també el pla d'estudis del 2003, per poder garantir que els que vam començar amb aquest poguem acabar-lo?

Ens faran classes més petites i el professor estarà més per nosaltres. Fantàstic! Els professors de la universitat són gent que acostumen a ser admirables i molt interessants de conèixer. L'un treballa amb IA, l'altre investig sobre grafs, l'altre investiga robòtica, l'altre llenguatge natural, etc. Comencem a tirar parets i a canviar l'estructura dels edificis, perquè les aules estan fetes per fer classes magistrals de 100 persones en la majoria de casos. Necessitem projectors i pissarres. De tonteries com pissarres electròniques individuals no, però de projectors mínimament decents sí, i molt. Amb quins diners, estimada Generalitat?